Webinar Rindu Malaysia #4 ‘The Uniqueness of Selangor’

  • Bagikan
Konsul Pelancongan Malaysia di Medan atau yang lebih dikenal dengan Direktur Tourism Malaysia Medan, Hishamuddin Mustafa, pada Webinar Rindu Malaysia Kamis (1/7/2021). beritasore/laswie Wakid
Konsul Pelancongan Malaysia di Medan atau yang lebih dikenal dengan Direktur Tourism Malaysia Medan, Hishamuddin Mustafa, pada Webinar Rindu Malaysia Kamis (1/7/2021). beritasore/laswie Wakid

MEDAN (Berita):  Tourism Malaysia Medan kembali hadir dengan Webinarnya yang penuh dengan semangat, kali ini berkolaborasi dengan Tourism Selangor dalam “Rindu Malaysia Webinar Searies #4 ‘The Uniqueness of Selangor’” secara virtual zoom Kamis (1/7/2021).

Program ini merupakan bukti fokus Tourism Malaysia Medan dalam mempromosikan destinasi negeri jiran bagi pasaran Sumatera di masa pandemi Covid-19 yang masih berlangsung hingga saat ini.

“Sesi Rindu Malaysia – The Uniqueness of Selangor” yang diadakan melalui aplikasi ‘Zoom’ tersebut adalah seiring dengan norma baru serta merupkan inisiatif yang efektif dalam menghubungkan penggiat wisata dua negara.

Sesi Webinar tersebut turut menjadi bukti dedikasi dan fokus Tourism Malaysia Medan, khususnya Tourism Selangor dalam meneruskan usaha promosi wisata antarabangsa bagi pasaran Asia Tenggara, khususnya Indonesia walaupun sempadan Negara belum dibuka untuk tujuan penerbangan komersil.

Sesi webinar tersebut melibatkan 160 orang peserta, terdiri dari penggiat wisata dari seluruh  Indonesia, delegasi Media, wakil Organisasi-organisasi setempat termasuk Badan Korporat, institusi pendidikan, serta umum.

Sementara itu, e-delegasi dari Negeri Selangor terdiri dari 8 produk wisata Negeri Selangor, yaitu Pusat Borong GM Klang, Sky Mirror Kuala Selangor, Sunway Resort Hotel, Sunway Lagoon, Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC), Management & Science University (MSU), Malindo Air, dan Malaysian Inbound Tourism Association (MITA).

Konsul Pelancongan Malaysia di Medan atau yang lebih dikenal dengan Direktur Tourism Malaysia Medan, Hishamuddin Mustafa, membuka sesi webinar dengan penuh semangat.

Dia memperkenalkan Selangor sebagai sebuah negeri yang paling maju di Malaysia yang mempunyai infrastruktur terbaik seperti lebuh raya dan pengangkutan.

“Banyak tempat terkenal di Selangor yang senantiasa dikunjungi pelancong ,” kata Hishamuddin.

Seperti Sunway Pyramid di Petaling Jaya yang merupakan pusat membeli-belah dan hiburan pertama di Malaysia, GM Klang Wholesale yang adalah pusat borong terbesar di Malaysia, Masjid terbesar di Malaysia dan terbesar kedua di Asia Tenggara Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, dan Muzium Orang Asli.

Tourism Selangor sendiri merupakan badan promosi pelancongan resmi Negeri Selangor yang diberi kehormatan untuk mewujudkan kunjungan wisatawan domestik dan internasional ke Selangor, Malaysia dengan meningkatkan profil negeri.

Tourism Selangor telah melakukan banyak inisiatif yang meliputi mengatur acara lokal dan internasional, kempen dan roadshow, hingga menjelajah ke dalam beberapa misi perdagangan pelancongan luar negeri (overseas tourism trade).

Pengurus Besar Tourism Selangor, Azrul Shah Mohamad mengatakan, “Sesi Webinar pada siang ini merupakan satu usaha baik yang dijalankan untuk meneruskan program-program promosi wisata Negeri Selangor bagi mengalu-alukan kedatangan turis dari Indonesia setelah pintu sempadan dibuka kelak.

Sesi ini turut memberikan maklumat dan informasi berkenaan keadaan semasa produk-produk wisata Negeri Selangor yang masih mampan langsung untuk menerima turis khususnya dari Indonesia bila krisis Covid-19 semakin reda”.

Di kesempatan tersebut, Azrul Shah turut memperkenalkan Kempen “Splendid Selangor; Take Me Anywhere” yang memberi fokus kepada pasaran wisata antarabangsa. “Cogan kata ‘Splendid Selangor’ jelas merujuk kepada sebuah pengalaman penuh yang menanti para turis di Negeri Selangor.

“Para turis juga bisa meramaikan kempen ini dengan mengunakan hashtag #SplendidSelangor dan #TakeMeAnywhere pada posting media sosial mereka berkenaan produk wisata Negeri Selangor, maupun pengalaman mereka menerokai Negeri ini pada masa akan datang,” ujar Azrul Shah.

Sesi webinar tersebut diisi dengan pembentangan dan penanyangan video produk-produk wisata Selangor, di antaranya GM Klang Wholesale City, Sky Mirror, Sunway Resort Hotel, Sunway Lagoon, Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC), Management & Science University (MSU).

Malindo Air, dan Malaysian Inbound Tourism Association (MITA), serta pembagian hadiah dalam sesi Lucky Spin, dengan total hadiah mencapai Rp 12 juta  terdiri dari Pulsa Hp, Saldo Ovo, Voucher Shopping GM Klang RM200.00, tiket masuk Sky Mirror, tiket masuk Sunway Lagoon, serta voucher menginap di Sunway Resort & Hotel.

Pada webinar tersebut juga ditekankan berbagai produk wisata termasuk wisata berkonsepkan eko seperti Sky Mirror Kuala Selangor, Air Terjun Kanching, Sekinchan Ninja Private Kitchen dan Skytrex Sg Chongkak.

Ada lagi segmentasi taman tema, contoh produk wisata yang disebut adalah Sunway Lagoon, Bangi Wonderland, Gamuda Cove dan KidZania.

Segmentasi wisata kesehatan melihat seleksi produk kesehatan Negeri Selangor seperti Subang Jaya Medical Centre, Alpha IVF & Women’s Specialist, Thomson Hospital Kota Damansara, Sunway Medical Centre dan Avisena Specialist Hospital.

Bagi keluarga yang menemani bersama ke Negeri Selangor, mereka bisa menghabiskan masa di Pusat perbelanjaan seperti 1 Utama Shopping Centre, Sunway Pyramid, GM Klang Wholesale dan Mitsui Outlet Park.

Manakala, untuk segmentasi wisata pendidikan, Negeri Selangor terkenal dengan rantaian perpustakaan di bawah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), serta pelbagai insitusi pendidikan tinggi yang terkemuka seperti Management & Science University (MSU).

Selamat kepada Lenggogeni, dari Harian Singgalang Padang, Sumatera Barat yang telah memenangkan Grand Prize berupa 3 hari 2 malam menginap di Deluxe Room Sunway Resort Hotel dan berkunjung ke Sunway Lagoon. (wie)

Berikan Komentar
  • Bagikan

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *