MEDAN (Berita): Kolaborasi antara Tourism Malaysia dan Asosiasi Pelaku Pariwisata Indonesia (ASPPI) Sumatera Utara semakin kuat, Tourism Malaysia Medan hadir mendukung acara Jelajah Wisata Budaya 3 yang diadakan di Kaldera Nomadic Escape, lokasi ikonik Pariwisata Sumatera Utara di Sibisa, Kabupaten Toba.
Konsul Muda Pelancongan/Deputy Director Tourism Malaysia di Medan Pn. Yusnita Yusof Rabu (9/10/2024) menyatakan bangga kepada ASPPI yang terus berinisiatif untuk menggerakkan pariwisata Indonesia khususnya di Sumatera Utara. Juga tak lupa menggandeng Tourism Malaysia sehingga menjadi kolaborasi yang saling menguntungkan diantara Malaysia dan Indonesia.
Acara ini menyediakan platform bagi peserta untuk mewujudkan jaringan perhubungan dan peluang usaha sama dengan peserta yang hadir dari pelbagai provinsi di Indonesia,.
Di samping itu memperkukuhkan kedudukan Malaysia di dalam pasaran Indonesia dan memperluaskan maklumat tentang Tahun Melawat Malaysia yang dijangka berlangsung pada tahun 2026.
“Dengan membawa Tourism Melaka dan Mahkota Hospital Melaka, Tourism Malaysia mempromosikan destinasi-destinasi terkini serta penawaran terbaik oleh Malaysia kepada seluruh peserta JWB yang hadir dari berbagai provinsi di Indonesia,” ungkap Yusnita.
Ia menambahkan bahwa sasaran wisatawan dari Indonesia ke Malaysia tahun ini ditargetkan 4,2 juta wisatawan. Setelah tahun lalu sekitar lebih dari 3 juta rakyat Indonesia telah melawat Malaysia.
“Harapannya semoga JWB 3 ini dapat menyumbang kedatangan pelancong ke Malaysia untuk mencapai sasaran ketibaan 27,3 juta pelancong asing ke Malaysia tahun 2024,” katanya.
Tak lupa Yusnita memaparkan destinasi atau produk terbaru di Malaysia antaranya Merdeka 118, The Exchange TRX di KL yang merupakan syurga berbelanja, Sky Mirror di Selangor, MAHA Tower, Eagle’s Nest Skywalk dan Dream Forest di Langkawi.
Selain itu juga Tourism Malaysia telah lancarkan beberapa paket antaranya 2024/2025 Durian Tourism Packages, Unimaginable Golf Packages 2024, Paket Arkeopelancongan & Geopelancongan negeri Pulau Pinang dan Kedah; Paketn“Miss SHOPhia Coffee Experience” dan Paket Ekopelancongan Negeri Perlis.
Beberapa acara juga akan berlangsung antaranya PETRONAS Grand Prix of Malaysia 2024 pada 1-3 November 2024 dan juga Malaysia Year End Sales yang akan berlangsung 15 November hingga 31 Desember 2024.
Sebagai penutup Yusnita juga menyatakan bahwa di tahun 2024 ini Tourism Malaysia Medan turut berperan aktif dalam mempromosikan 4 negeri yang mengadakan Tahun Lawatan Negeri yaitu Tahun Melawat Melaka, Perlis, Perak, dan Kelantan.
Untuk mengetahui informasi lebih lanjut tentang Pelancongan Malaysia 2024, silakan kunjungi @Tourismmalaysiamedan.id di Instagram & Facebook, dan laman resmi www.malaysiatravel.gov.my (wie)